button bellen06 4610 2629 online aanmeldenaanmelden

Pijnbestrijding

Bij een voorspoedig verlopende bevalling is pijnstilling vaak niet nodig. Belangrijk is dat je je kunt ontspannen. Een warm bad of douche en regelmatig veranderen van houding kunnen hierbij helpen. Bij een bevalling die niet vlot en soepel verloopt, kan pijnstilling een goed hulpmiddel zijn om de bevalling toch tot een goed einde te brengen.

De weeën worden naarmate de bevalling vordert krachtiger en pijnlijker. Het verschilt per vrouw waar zij pijn heeft (buik, rug of benen) en ook ervaren vrouwen baringspijn verschillend. Tijdens de bevalling maakt je lichaam zelf pijnstillers aan, de zogenaamde endorfinen. De roesachtige toestand die kan ontstaan door het vrijkomen van deze pijnonderdrukkende stoffen, zorgt ervoor dat het lichaam goed kan ontspannen tijdens de krachtige weeën, waardoor deze beter hun werk kunnen doen en de pijn beter te verdragen is dan wanneer je heel verkrampt en angstig bent. Verkramping en angst zorgen tijdens een bevalling voor de aanmaak van adrenaline, welke de grootste tegenhanger van het weeënstimulerend hormoon is, namelijk oxytocine. Dit hormoon kan dus niet goed werken als je heel angstig of verkrampt bent, waardoor de weeën niet goed zullen doorzetten. Als je voorafgaand aan de bevalling merkt dat je bang bent, is het goed dit tijdig aan te geven. Wij kunnen kijken of we een deel van de angst kunnen wegnemen door middel van informatie. Wellicht is het volgen van een zwangerschapscursus een goed idee om je meer vertrouwen te geven in het baringsproces. Maak het daarom altijd kenbaar.

Mocht pijnbestrijding nodig zijn, dan word je tijdens de bevalling overgedragen aan de gynaecoloog in het ziekenhuis. Als de situatie het toelaat blijven wij bij je om je te ondersteunen. Er zijn verschillende mogelijkheden op het gebied van pijnstilling en er zal in overleg met de arts besloten worden wat het beste bij jouw situatie op dat moment past. Natuurlijk kun je hier zelf ook een voorkeur in uitspreken. De arts zal kijken of aan het verzoek voldaan kan worden.

Voorafgaand aan de toediening van pijnstillende medicatie, wordt altijd de conditie van je kindje gecontroleerd door middel van een hartfilmpje. Omdat elke vorm van medicatie ook bij de baby terecht komt, is het van belang dat het kindje zich lekker voelt in je buik.

Mogelijkheden in beide ziekenhuizen zijn:
Lees de folder hoe ga je om met pijn? als je meer informatie wilt over pijnbestrijding thuis en in het ziekenhuis.

Logo Bloesem verloskundigen - Gorredijk
Burg. Selhorststraat 12